Friday, 11 December 2015

BAB 9: NISAH HAJI HARON: "PUSAKA CENDANA"


SINOPSIS

Dalam cerpen ini menceritakan wasiat bongai yang hendak diwasiatkan oleh datuknya kepada Fansuri iaitu cucu si mati. Mulyahati dan Faqih bertanggunjawab sebagai peguam untuk mewasiatkan harta si mati yang berbentuk bongai terhadap cucunya. Wasiat ini sukar diterjemahkan kerana waris si mati juga menuntut wasiat yang sama. Tuntutan wasiat ini telah menjadi persoalan kepada kedua-dua peguam tersebut. Maka tersebutlah satu cerita mengenai kehidupan datuknya yang dahulunya peniup seruling bagi permainan bongai dan mempunyai buah hati iaitu cendana yang sentiasa mendengar permainan bongai yang dimainkan oleh datuknya. Akan tetapi mereka tidak dapat disatukan kerana atas sebab adat. Kedua-dua peguam tersebut telah pergi berjumpa Pak Darus iaitu pengiat bongai akan perihal bongai dan akhirnya mereka telah menjumpai jawapan kepada persoalan kes yang mereka hadapi.

Bongai adalah adalah budaya dalam bentuk abstrak, pembongai ialah ketua kumpulan yang disebut sebagai sasterawan pada zamannya dan alat-alat bongai ialah peralatan muzik dan persembahan yang kedua peguam tersebut bersetuju layak diwarisi melalui wasiat ini. Mulyati begitu kagum dengan semangat Fansuri yang ingin menghidupkan kembali tradisi bongai dan menimbulkan tanda tanya kepada Fansuri  kerana sikap peguamnya, Mulyati seaakan mengenali bongai dan ada kaitan dengannya. Akan tetapi persoalan tersebut terjawab apabila Fansuri melihat nama penuh peguamnya Cendana Mulyahati.

PROSES KREATIF PENULISAN CERPEN PUSAKA CENDANA

Dalam proses pengarangan cerpen ini penulis hanya mendapat ilham untuk menulis cerpen ini setelah penulis terlibat satu satu bengkel berkaitan kesenian bongai yang diadakan di sebuah hotel terkemuka di Negeri Sembilan. Pada masa itu penulis tidak diundang sebagai peserta tetapi hanya sebagai penjual buku. Bengkel tersebut menceritakan asal usul bongai yang dipimpin oleh Pak Din Bongai dan suaranya kedengaran sehinnga penulis boleh mendengarnya dari luar dewan.  Penulis mengambil kesempatan untuk mengenali Bongai dengan lebih mendalam.

Penulisan cerpen ini bermula apabila pihak kementerian budaya turut membuat program. Sejak itu, hal-hal budaya bermain dalam fikiran penulis. Dan bagi pemilihan penulisan tentang bongai harus diterjemahkan melalui cerpen kerana tradisi bongai yang kian pupus. Langkah awal bermula apabila penulis mula menilik buku mengenai budaya bongai. Melalui hasil penelitian buku tersebut beberapa elemen penting telah menarik minat penulis untuk memucatkan elemen tersebut dalam cerpen. Persoalan kepada cerpen harus diberi penyelesaian apabila watak Fansuri diwujudkan untuk menyambung tradisi bongai yang hampir pupus. Selain itu, watak Mulyahati dan Faqih diwujudkan sebagai peguam kerana penulis ingin menggunakan kelebihan pada dirinya sebagai seorang peguam. Penulis juga mewujudkan dua generasi yang terpisah iaitu zaman lampau dan moden untuk mencantikkan lagi unsur-unsur yang ada dalam cerpen.


Watak-watak Fansuri, Mulyahati dan juga Faqih wujud di zaman kini dan banyak memainkan peranan untuk meneruskan wasiat si mati iaitu datuk kepada Fansuri. Elemen-elemen seperti undang-undang, agama turut diletakkan dalam cerpen ini mengikut sukatan dos yang mampu difahami oleh pembaca. Dalam penulisan cerpen  juga penulis mempunyai rahsia tersendiri iaitu tidak menceritakan kepada sesiapapun tentang penulisannya semasa hendak mengarang cerpen.

No comments:

Post a Comment