Sunday, 13 December 2015

BAB 15: CERPEN "KELIR" OLEH SITI JASMINA IBRAHIM



SINOPSIS CERPEN KELIR

Kelir diibaratkan sebagai televisyen dahulukala. Kelir menyajikan "bayang" hiburan yang mempesonakan buat khalayak zaman sebelum wujudnya media elektronik. Persembahan pada kelir menjadi saat masyarakat yang datang menonton bersosial, berhibur seisi keluarga. Keakraban, muafakat di sesuatu tempat dapat dilihat. Dalam cerpen ini terdapat dua watak utama yang sangat memain peranan iaitu watak Nian dan Nain. Dua beradik kembar. Nian perempuan dan Nain pula membawa watak lelaki. Mereka berdua sedang duduk di satu pentas terbuka yang kosong. Nian dan Nain duduk di hadapan sekali memandang pentas. Pada malam itu akan ada satu persembahan di mana Tuk Dalang akan mengetuai di sebalik kelir itu. Manakala yang lain-lain akan menghadap memandang kelir yang kosong itu. Tanpa kelir, Nian dapat melihat wajah Tuk Dalang dan Tuk Dalang juga akan dapat melihat wajah Nian. Tanpa kelir, sukar Tuk Dalang mengindahkan permainannya. Sukar Tuk Dalang menunjukkan kebijaksanaan berceritanya.Tanpa kelir keindahan dunia cerita fantasi Tuk Dalang juga tidak dapat dikongsi  bersama - sama. Tanpa  kelir  juga , wayang  kulit  tidak  akan  sempurna.  Tiba -tiba  Nian  kembali  mengingati  peri  pentingnya  kelir dalam  dunia wayang  kulit.  Selalunya,  Nian  hanya  melihat  keindahan  gerak  watak -watak wayang  kulit  dan mendengar  alunan muzik  wayang  kulit yang mengasyikkan dan  dia  akan  mengkagumi  kepetahan  Tuk  Dalang  mengawal  persembahan .  Nian teringat akan  lawatannya  ke Bali satu ketika  dahulu bersama Nain dan ibu bapa mereka. Menurut salah seorang tokoh hebat persembahan tradisi Asia Tenggarayang menyatakan bahawa kelir mempunyai tiga unsur mengikut kepercayaan dan ajaran Hinduisme iaitu satwa, rajas, dan tamas. Kepercayaan masyarakat Bali juga menganggap bahawa kelir itu merupakan simbol di mana patung-patung wayang kulit itu dihidupkan. Namun begitu bagi Nian pula, kelir wujud sendiri dalam diri setiap manusia, tetapi kelir juga wujud daripada binaan manusia sendiri. Seketika kemudian, pemain-pemain muzik Tuk Dalang itu membawa keluar alat-alat muzik wayang kulit masing-masing. 

 


 BAGAIMANA SAYA MENULIS CERPEN “KELIR”
 
Cerpen “Kelir” dihasilkan atas hasil sebuah pengalaman yang terbit dalam diri seseorang penulis. Siti Jasmina Ibrahim merupakan pelajar pertama Akademi Seni Kebangsaan. Beliau telah mendapat peluang untuk mengambil mata pelajaran Teater Tradisi Asia Tenggara. Semua ini berlaku dalam persembahan puisi. Salah satunya adalah wayang kulit, mengenali wayang kulit juga merupakan satu pengalaman yang menarik dan bercampur dengan nilai realiti, mistik dan fantasi yang besar. Ayang kulit punya beberapa koleksi repertoire pengkisahan yang asalnya daripada pengaruh Hinduisme. Setiap elemen nyata dalam wayang kulit bukan dibuat saja suka-suka.

Dalam cerpen ini penulis tidak meletakan konflik besar seperti pertentangan, perbalahan, dan perpisahan secara luaran. Beliau cuma mencetuskan satu moment seperti satu lokasi kecil dalam dua watak hidup tersebut. Melalui latar pula, hanya pada satu suasana yang sekejap cuma. Watak duduk di hadapan sebuah pentas terbuka di pusat pengajian mereka. Plot cerita ini juga satu. 

Kesimpulannya, melalui kefahaman yang telah saya dapat dan peroleh melalui pembacaan saya dari cerpen “Kelir” ini ialah idea dan bahan cerpen ini tentunya daripada subjek wayang kulit. Pemilihan kelir dijadikan perlambangan dalam penulisan Siti Jasmina Ibrahim dengan mengaitkan makna kelir secara visual dengan kelir secara batiniah. Beliau juga telah menggunakan makna bayang patung wayang kulit yang terpapar di sebalik kelir.



No comments:

Post a Comment